onsdag 17 april 2013

Gapa STORT!!

Tredje gången gillt. Alltså tredje dagen i rad jag far till Ullånger för att gå till tandläkaren. Måndag var det jag som hade ett hål att laga, igår var det Agnes tur att få gaddarna undersökta. Som grädde på moset råkade jag bita sönder en flisa ur en tand igår em som jag idag måste dit och laga. Tacka gudarna för mitt Frisktandvårdsavtal jag har. Thank TOU!!!
Om du inte har avtalet redan idag så skaffa det,
det är inte lika skrämmande med tandläkaren längre!!!!

Frisktandvård - vad är det?

Frisktandvård är regelbunden tandvård till fast pris. En smart modell där tanken är att din friska mun ska fortsätta vara frisk eller att din tandhälsa ska förbättras om det behövs.

Rätt mycket ingår

Ditt Frisktandvårdsavtal anpassas till dina tandvårdsbehov. Ett personligt vårdprogram tas fram utifrån en riskbedömning som din tandläkare eller tandhygienist gör. Programmet omfattar både egenvård, förebyggande vård och behandling.
Åtgärder som alltid omfattas av avtalet är:
  • Undersökningar och utredningar.
  • Hälsofrämjande insatser som munhygieninstruktion och kostråd.
  • Behandling av sjukdoms- och smärttillstånd som karies och tandlossning.
  • Reparativ tandvård.
  • Akuttandvård.
I Frisktandvården ingår inte kostnader för tandreglering eller förskönande tandvård. För tandvård som inte ingår i avtalet gäller reglerna för ersättningsberättigande tandvård.

Så här går det till

Innan du tecknar avtal görs en noggrann undersökning. Visar undersökningen att du behöver behandling, så genomförs den. För detta betalar du vanligt pris enligt gällande prislista för tandvård i ditt landsting/region.

Riskbedömning och premiepris

Efter undersökning och nollställning görs en riskbedömning som bestämmer vilken premiegrupp du tillhör. Premiegruppen motsvarar din risk att utveckla sjukdom i munnen och bestämmer priset på din Frisktandvård. Ju högre risk att utveckla sjukdomar - desto högre premiepris. Premiepriserna bestäms politiskt av ditt landsting eller region. Du kan betala per månad, år eller för hela avtalsperioden.

Avtalsperiod

Avtalsperioden är tre år. Därefter går det att förlänga avtalet automatiskt. Vilken risk/premiegrupp du hamnar i då beror mycket på hur du skött dina tänder under avtalsperioden.

Frisktandvården ger dig många fördelar

Du får:
  • Regelbundna undersökningar och förebyggande tandvård.
  • Ett eget friskvårdprogram med råd om hur du kan förbättra din munhälsa.
  • Full koll på dina tandvårdskostnader och slipper oförutsedda utgifter.
  • Akuttandvård inom Folktandvården i hela Sverige.
  • Möjlighet att ta med ditt avtal om du flyttar. Det gäller inom Folktandvården i hela Sverige.
  • Ett suveränt serviceavtal och en trygghet för dig och din mun.

3 kommentarer:

  1. Mycket bra avtal, har det jag med!

    SvaraRadera
  2. Det gränsar mot stalking, om jag får säga vad jag tycker... ;-)
    /Tessan

    SvaraRadera
  3. Hahaha...ja du Tessan jag har dessutom en ny tandläkare, han måste tro att jag är koko totalt!!!

    SvaraRadera